Procesregisseur persoonsgerichte aanpak jonge aanwas en doorgroeiers

Procesregisseur persoonsgerichte aanpak jonge aanwas en doorgroeiers Nieuwegein
vaste functie, 32 tot 36 uur, schaal 11 (max. € 5.997,- euro bruto per maand)

De afdeling Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid (TVL) zoekt een procesregisseur voor de nieuwe persoonsgerichte aanpak (PGA) jonge aanwas en doorgroeiers Nieuwegein. Neem jij de regie van deze persoonsgerichte aanpak om te zorgen dat jongeren uit de georganiseerde of ondermijnende criminaliteit stappen en dus niet verder afglijden? En kan jij als resultaatgerichte en samenwerkingsgerichte coördinator een nieuwe maatwerkaanpak ontwikkelen? We zijn op zoek naar een snelle, strategische denker die houdt van uitdaging en durft te pionieren. Een stevige en verbindende persoonlijkheid in contact met ketenpartners. Nieuwsgierig naar deze interessante functie? Lees dan vooral verder, dan vertellen we je meer.

De nieuwe persoonsgerichte aanpak jonge aanwas en doorgroeiers ’ is ontwikkeld vanuit zorgen over kinderen en jongeren die in de georganiseerde (drugs)criminaliteit terechtkomen en hierin afglijden. Een deel van deze jongeren maakt carrière in de criminaliteit, en juist die jongeren zijn vaak ongrijpbaar voor hulpverleners en gezagspartners. Voor deze doelgroep is behoefte aan een intensieve en actiegerichte maatwerkaanpak. Deze aanpak valt onder het programma Preventie met Gezag. Het programma bestaat uit drie pijlers: beeld op orde, preventie en repressie: aanpakken en oppakken. De PGA Jonge aanwas en doorgroeiers valt onder deze laatste pijler.

De persoonsgerichte aanpak jonge aanwas en doorgroeiers start in de tweede helft van 2024 in pilotvorm. Een interventieteam gaat intensief en outreachend aan de slag met de doelgroep. Met ruimte en met commitment van partners om te doen wat nodig is: ook als dat betekent dat we het anders doen. De aanpak zelf is altijd op de persoon en het systeem toegesneden met zowel intensieve coaching of begeleiding als een mix van bestuurlijke, straf-, zorg- en andere interventies.

Wij zijn op zoek naar een procesregisseur binnen deze nieuwe persoonsgerichte aanpak die creatief, innovatief en daadkrachtig bijdraagt aan het doorbreken van complexe problematiek, en die tegelijkertijd als coördinator van het interventieteam de aanpak kan doorontwikkelen. Door samen te werken en door samen met partners te leren wat werkt voor deze doelgroep.

Jouw uitdaging 

Je bent verantwoordelijk voor complexe casussen waarbij vaak sprake is van jongeren die (beginnende) carrière maken in de (georganiseerde) criminaliteit en verschillende problemen hebben. Je zorgt dat vanuit het interventieteam voor elke casus een integraal plan van aanpak wordt opgesteld in samenwerking met de betrokken ketenpartners. De uitvoering van het plan dient te worden gemonitord en indien nodig te worden bijgesteld: de aanpak is intensief, flexibel en beweegt mee met de jongeren. Je verzamelt informatie bij betrokken afdelingen en partners en voert probleemgericht regie op de voortgang van afspraken die in multidisciplinaire overleggen met de partners worden gemaakt.

Partners hebben voor deze persoonsgerichte aanpak commitment uitgesproken om te doen wat nodig is. In geval van knelpunten of stagnatie van de voortgang, maak je dit bespreekbaar bij betrokken partij(en), zoek je in onderling overleg naar oplossingen voor blokkades of bespreek je dit in de projectgroep. Hierin zitten partners om de randvoorwaarden te organiseren zodat het interventieteam kan draaien. Je hebt oog en begrip voor verschillende perspectieven, maar weet ook vanuit overzicht en creativiteit oplossingen aan te dragen.

Je zorgt voor de organisatie van MDO’s in het interventieteam. Dit zijn (twee)wekelijkse multidisciplinaire overleggen waar afstemming van de casussen plaatsvindt. Bij dit overleg worden alle betrokken partijen bij een casus uitgenodigd. Je bent voorzitter van deze overleggen. Op casusniveau ben je het aanspreekpunt voor partners zoals Zorg- en Veiligheidshuis, Openbaar Ministerie, politie, lokale en regionale zorgpartijen, woningcorporaties, reclassering en interne gemeentelijke afdelingen en teams (zoals werkteam, Outreachteam, Geynwijs).

Als Procesregisseur van de persoonsgerichte aanpak jonge aanwas en doorgroeiers heb je een proactieve werkhouding en ben je bezig met:

Het dagelijks schakelen op proces en vakinhoud en aansluiten bij dat wat er nodig is. Dat doe je als procesregisseur op casusniveau en als coördinator van het interventieteam ook op projectniveau. Je adviseert, verzamelt en verwerkt (nieuwe) informatie in onze systemen en zorgt dat ook de administratie goed op orde is. Ook monitor je de voortgang van de aanpak en denk je strategisch mee over de doorontwikkeling daarvan. Je adviseert regelmatig collega’s, de burgemeester, betrokken wethouders en partners die zich verbonden hebben aan de aanpak.

Wanneer het interventieteam of partners op gesloten deuren stuiten, dan fungeer jij als escalatiemogelijkheid. Je signaleert risico’s, knelpunten en neemt hierop initiatief. Daarbij zorg je voor frequente afstemming met en advisering aan het projectteam, zodat de gemeente en partners de randvoorwaarden voor het interventieteam kunnen organiseren. Je stemt hierbij af met directe collega’s en leidinggevende, en bereidt memo’s voor om de portefeuillehouder te informeren.

We vinden het belangrijk om aan vernieuwing en doorontwikkeling van deze persoonsgerichte aanpak te werken. Dit is een continu proces, en daar draag jij als professional en als coördinator van het interventieteam actief aan bij.

Jouw afdeling & team

Je komt te werken binnen de afdeling Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid (TVL), team OOV en binnen het programma Preventie met gezag. Het team OOV bestaat uit beleidsmedewerkers, projectleiders en PGA-experts. Het PGA-team richt zich qua problematiek op jeugd, volwassenen, groepsaanpak, woonoverlast en detentie & terugkeer.

Wat neem je mee?

We zoeken een collega die stevig in haar/ zijn schoenen staat. Complexe casuïstiek vraagt om creativiteit, pionieren, strategisch denken, snel schakelen en inspelen op de behoeften. In jouw werk ben je gericht op het projectmatig (door)ontwikkelen van de aanpak en op samenwerking. Je snapt dat draagvlak en betrokkenheid belangrijk zijn om vooruit te komen. Wanneer het nodig is dan ben je in staat om te escaleren. Ook beschik je over een breed netwerk. In deze functie is het van belang dat je beschikt over goede (schriftelijke) communicatievaardigheden.

Om deze functie goed uit te kunnen ben je in het bezit van:
- Een afgeronde hbo-opleiding;
- Minimaal vijf jaar relevante werkervaring met complexe casuïstiek op het snijvlak van leefbaarheid, veiligheid en zorg;
- Ervaring in het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving
- Ervaring in een coördinerende functie
- Affiniteit met de doelgroep en intrinsieke motivatie om te verbeteren
- Kennis van en/of ervaring met de aanpak van (jeugd)criminaliteit;
- Kennis van en/of ervaring met de hulpverlening, het sociaal domein, werk/ dagbesteding, schuldhulpverlening, inkomsten, huisvesting en werkterrein veiligheid;
- Kennis van en/of ervaring met multidisciplinaire samenwerkingsverbanden;

Wat krijg je van ons? 

Je gaat werken voor een veelzijdige stad. We zijn trots op onze historie, terwijl we de blik stevig op de toekomst richten. De organisatie staat open voor jouw creatieve ideeën en de lijnen zijn kort, ook richting de bestuurders. Dat zie je terug in ons moderne, open Stadshuis. Daar maken we graag een plek voor jou. Verder hebben we voor je:
- een salaris van maximaal € 5.997,- euro (salarisschaal 11);
Omdat het een nieuwe functie betreft volgt definitieve inschaling van de functie na weging.
- na één jaar, en bij goed functioneren, een vast contract;
- een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% van je bruto salaris dat je vrij kunt besteden aan de beschikbare doelen, passend bij jouw persoonlijke wensen;
- een professionele werkomgeving waar we aandacht hebben voor jouw persoonlijke ontwikkeling. We bieden jou een mooie kans om jezelf te ontwikkelen, en op termijn door te groeien;
- de mogelijkheid om thuis te werken (of op één van onze andere locaties);
- prima secundaire arbeidsvoorwaarden.

Meer informatie?

Voor vragen over de functie kun je tot en met 2 augustus contact opnemen met Esther van der Burg, programmamanager Preventie met Gezag (06-11420701)
Vanaf 8 augustus is teamleider Rianne Diepeveen bereikbaar.

Sluitingsdatum: vrijdag 23 augustus.
De sollicitatiegesprekken vinden plaats op vrijdagochtend 30 augustus.

Solliciteer direct