Naar het buitenland (emigreren)

Gaat u langer dan 8 maanden in het buitenland wonen? Dan moet u uw emigratie aan ons doorgeven. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt. Maak een afspraak en neem mee:

Maak uw afspraak >
Informatie:

Burgerzaken verhuist terug naar Stadshuis

Is uw afspraak vóór 12 juli 2024? Kom dan naar Zoomstede 19.

Is uw afspraak op of ná 12 juli 2024? Kom dan naar het Stadshuis (Stadsplein 1).

Lees meer

Goed om te weten

  • Doorgeven kan vanaf 5 dagen voor vertrek (niet eerder).
  • U wordt uitgeschreven op het moment dat u dit bij ons aan de balie komt melden. Uw gegevens komen in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) te staan. Dit is een onderdeel van de BRP (Basisregistratie Personen). Uw burgerservicenummer (BSN) blijft geldig.
  • Wij geven uw verhuizing door aan alle instanties die uw adres nodig hebben voor hun wettelijke taak. Bijvoorbeeld de Belastingdienst, DUO en zorgverzekeraars. Wilt u weten welke organisaties nog meer? Kijk dan op Rijksoverheid.nl.

Wie kan de verhuizing doorgeven?

  • Iedereen die 16 jaar of ouder is.
  • Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar.
  • Echtgenoot of geregistreerde partner met wie u samenwoont. U mag de verhuizing voor elkaar doorgeven.
  • Een curator.

Bent u niet getrouwd of geregistreerde partners? Dan moet u de verhuizing apart van elkaar doorgeven.

Hoe lang duurt het?

U wordt uitgeschreven op de dag van vertrek. Wij sturen u een bevestiging per e-mail als uw verhuizing is verwerkt.

Kosten

Gratis

Blijft er iemand achter op uw oude adres? Dan moeten alle personen die emigreren aan de balie verschijnen. Ook minderjarige kinderen. Maak een afspraak en neem mee:

Maak uw afspraak >
Informatie:

Burgerzaken verhuist terug naar Stadshuis

Is uw afspraak vóór 12 juli 2024? Kom dan naar Zoomstede 19.

Is uw afspraak op of ná 12 juli 2024? Kom dan naar het Stadshuis (Stadsplein 1).

Lees meer