Briefadres
Heeft u (tijdelijk) geen woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen. U krijgt uw post dan via een familielid, vriend of kennis. Of via een instelling.
Voorwaarden
- U heeft geen vaste woon- of verblijfplaats of u woont in een instelling waarbij inschrijving op een briefadres is toegestaan.
- U heeft toestemming van de hoofdbewoner van het briefadres.
- De hoofdbewoner is ingeschreven in Nieuwegein.
- Het briefadres is geen postbus.
- U heeft een duidelijke reden voor de aanvraag en u heeft recht op een briefadres volgens de wet.
- U geeft duidelijk aan op welke adressen of locaties u verblijft voor de komende 6 maanden.
Aanvragen
Hoe u een briefadres aanvraagt, verschilt per situatie. Kies hieronder de situatie die voor u geldt.
Bent u nieuw in Nederland en wordt u voor het eerst ingeschreven in Nederland? Maak dan een afspraak. Neem de volgende documenten mee:
- Een ingevuld aanvraagformulier (pdf, 341 KB) . De hoofdbewoner die toestemming geeft (de briefadresgever) moet ook een deel invullen.
- Bewijsstukken. In het aanvraagformulier staat wat u moet meesturen.
- Alle oridinele en geldige paspoorten, identiteitskaarten en/of verblijfsvergunningen die in uw bezit heeft.
- Kopie geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner die toestemming geeft.
- Heeft u een geboorteakte of een andere akte of uittreksel? Neem dit dan ook mee naar de afspraak.
Heeft u ingeschreven gestaan in een gemeente, maar nu niet meer? Maak dan een afspraak. Neem de volgende documenten mee:
- Een ingevuld aanvraagformulier (pdf, 341 KB) . De hoofdbewoner die toestemming geeft (de briefadresgever) moet ook een deel invullen.
- Bewijsstukken. In het aanvraagformulier staat wat u moet meesturen.
- Alle originele en geldige paspoorten, identiteitskaarten en/of verblijfsvergunningen die u in uw bezit heeft.
- Kopie geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner die toestemming geeft.
- Zijn er gegevens van u gewijzigd tijdens uw uitschrijving en heeft u hiervan een akte of uittreksel? Neem dit dan ook mee naar de afspraak.
Staat u nog ingeschreven in een Nederlandse gemeente? Dan kunt u een briefadres aanvragen per e-mail. Stuur de volgende documenten naar adresonderzoek@nieuwegein.nl:
- Een ingevuld aanvraagformulier (pdf, 341 KB) . De hoofdbewoner die toestemming geeft (de briefadresgever) moet ook een deel invullen.
- Bewijsstukken. In het aanvraagformulier staat wat u moet meesturen.
- Kopie geldig identiteitsbewijs van uzelf. Tip: maak een veilige kopie met de KopieID-app.
- Kopie geldig identiteitsbewijs van de eigenaar of hoofdbewoner die toestemming geeft.
U kunt alle documenten ook afgeven bij de receptie. Een afspraak maken is niet nodig. Let op: de afdeling Burgerzaken is tijdelijk verhuisd naar Zoomstede 19 (nog t/m 10 juli). Lees meer
Hoelang duurt het?
U krijgt binnen 4 weken een brief met onze beslissing.
Soms vragen we om extra gegevens. Of we nodigen u uit voor een persoonlijk gesprek om uw situatie uit te leggen.
Kosten
Gratis
Wanneer nodig?
Een briefadres kan in verschillende situaties nodig zijn. Bijvoorbeeld:
- U bent (tijdelijk) dakloos of thuisloos.
- U zit een korte periode tussen 2 woningen in.
- U verblijft in een zorginstelling, blijf-van-mijn-lijfhuis of de gevangenis.
- U gaat maximaal 8 maanden naar het buitenland en u wilt een inschrijving in Nederland houden.
Werkt u voor een bedrijf in Nieuwegein? Verblijft u tijdelijk in een hotel, hostel, bed & breakfast of op een camping na uw aankomst? Dan kunt u een briefadres aanvragen. Maak een afspraak en neem de volgende documenten mee:
- Een ingevuld toestemmingsformulier (pdf, 287 KB) . Uw werkgever moet een deel van dit formulier invullen.
- Bewijsstukken. In het formulier staat wat u moet meesturen.
- Alle originele en geldige paspoorten, identiteitskaarten en/of verblijfsvergunningen die u in uw bezit heeft.
- Heeft u een geboorteakte of een andere akte of uittreksel? Neem dit dan ook mee naar de afspraak.
Let op: verblijft u met uw gezinsleden in een hotel, hostel, bed & breakfast of op een camping? Laat uw werkgever dan ook voor uw gezinsleden dit formulier invullen.
Request for a postal address
If you work for a company in Nieuwegein and you have temporary residence in a hotel, hostel, bed & breakfast or on a camping, you can request a address. To do this, you need an application form completed by your employer. Without this form we can not process your application.
Please make an appointment and bring the following:
- The application form (pdf, 287 KB) completed by your employer. You may want to use the English, Polish or Rumanian translation of this form (pdf, 82 KB) .
- Supporting documents. These are listed in the application form.
- All original and valid passports, id-cards and/or residence permits in your possession.
- Do you have a birth certificate or any other certificate or extract? Please bring this document to your appointment.
Are you staying in a hotel, hostel, bed & breakfast or on a campint site with family members? Please ask your employer to fill in a form for each member separately.
Meer informatie
Op Rijksoverheid.nl kunt u meer lezen over een briefadres.