Buitenlandse akte inleveren

Heeft u een document van een gebeurtenis in het buitenland? Zoals een huwelijk, geboorte, overlijden, echtscheiding, erkenning of adoptie? Dan moet u dit document bij ons laten registreren. Wij verwerken de gegevens daarna in de Basisregistratie Personen (BRP) en maken een kopie van het document. Het origineel krijgt u van ons terug.

Goed om te weten

  • Een buitenlands document is niet automatisch geldig in Nederland. Het kan zijn dat u uw document moet laten legaliseren of vertalen. De voorwaarden per land vindt u terug op Nederland Wereldwijd
  • Levert u een huwelijksakte in? In sommige situaties moet u een verklaring geen schijnhuwelijk invullen en meenemen. Bekijk of dit voor u geldt. Zo ja, neem dan ook een geldig identiteitsbewijs van uzelf en van uw partner mee. 
    Verklaring invullen / Fill in declaration
Maak uw afspraak >
Informatie:

Burgerzaken verhuist terug naar het Stadshuis

Is uw afspraak vóór 12 juli 2024? Kom dan naar Zoomstede 19.

Is uw afspraak op of ná 12 juli 2024? Kom dan naar het Stadshuis (Stadsplein 1).

Lees meer

Meenemen

  • Geldig identiteitsbewijs
  • Het originele buitenlandse document

U laat uw document achter bij de gemeente. Wij sturen u een e-mail zodra u het document weer kunt ophalen.

Hoelang duurt het?

We verwerken uw gegevens meestal binnen 4 weken in de BRP. Het kan langer duren als we veel moeten uitzoeken.

Kosten

Gratis