Bewijs van in leven zijn

Soms heeft u een bewijs nodig waaruit blijkt dat u in leven bent. Bijvoorbeeld als uw levensverzekeraar of pensioenfonds hierom vraagt. U kunt dan een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen.

Het bewijs kunt u alleen gebruiken in Nederland. In het buitenland heeft u een internationaal bewijs van in leven zijn nodig (ook wel attestatie de vita genoemd).

Inloggen met DigiD Start de aanvraag

Hoelang duurt het?

  • Online aanvragen: enkele werkdagen. Wij sturen u het bewijs per post.
  • Aan de balie: direct meenemen bij uw afspraak.

Kosten

€ 16,60

Niet betalen (gratis)

Vraagt een (pensioen)fonds een bewijs van in leven zijn of attestatie da vita van u? Dan hoeft u niet te betalen als het gaat om een uitkering van een pensioenregeling.

Wel betalen

In andere gevallen, zoals een aanvullende koopsom, lijfrente of levensverzekering betaalt u wel voor het bewijs.

U kunt het bewijs ook aan de balie aanvragen. Maak een afspraak en neem mee:

  • Geldig legitimatiebewijs.
  • Pinpas of contant geld. Met pin betalen heeft de voorkeur.
  • De brief van uw pensioenfonds (als uw pensioenfonds om een bewijs van in leven zijn vraagt).

U kunt het document direct meenemen.

Maak uw afspraak >
Informatie:

Burgerzaken verhuist terug naar Stadshuis

Is uw afspraak vóór 12 juli 2024? Kom dan naar Zoomstede 19.

Is uw afspraak op of ná 12 juli 2024? Kom dan naar het Stadshuis (Stadsplein 1).

Lees meer

Vraagt u een akte aan voor iemand anders? Neem dan mee naar de gemeente:

  • Geldig identiteitsbewijs
  • Brief met handtekening van de ander (schriftelijke machtiging)
  • Kopie geldig legitimatiebewijs van de ander. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app
  • Pinpas of contant geld
Maak uw afspraak >
Informatie:

Burgerzaken verhuist terug naar Stadshuis

Is uw afspraak vóór 12 juli 2024? Kom dan naar Zoomstede 19.

Is uw afspraak op of ná 12 juli 2024? Kom dan naar het Stadshuis (Stadsplein 1).

Lees meer