Afschrift akte van de burgerlijke stand

De gemeente legt belangrijke gebeurtenissen vast in de burgerlijke stand. We maken hier een akte van. De akte is een officieel bewijs van de gebeurtenis. U krijgt altijd een kopie (afschrift van de akte).

Inloggen met DigiD Start de aanvraag

Goed om te weten

Een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte kunt u alleen aanvragen als de gebeurtenis in Nieuwegein, Jutphaas of Vreeswijk was. Was het in een andere gemeente, dan vraagt u de akte daar aan.

Welke afschriften kan ik aanvragen?

  • Geboorteakte
  • Huwelijksakte
  • Overlijdensakte
  • Erkenningsakte
  • Akte van geregistreerd partnerschap
  • Akte van echtscheiding

Hoelang duurt het?

  • Online aanvraag: enkele werkdagen. Wij sturen u het afschrift per post.
  • Aan de balie: direct meenemen bij uw afspraak.

Kosten

€ 16,60

U kunt een afschrift ook bij de gemeente aanvragen. Maak een afspraak en neem mee:

  • Geldig legitimatiebewijs
  • Pinpas of contant geld. Met pin betalen heeft de voorkeur

U kunt het document direct meenemen.

Maak uw afspraak >
Informatie:

Burgerzaken verhuist terug naar Stadshuis

Is uw afspraak vóór 12 juli 2024? Kom dan naar Zoomstede 19.

Is uw afspraak op of ná 12 juli 2024? Kom dan naar het Stadshuis (Stadsplein 1).

Lees meer

Vraagt u een akte aan voor iemand anders? Neem dan mee naar de gemeente:

  • Geldig identiteitsbewijs
  • Brief met handtekening van de ander (schriftelijke machtiging)
  • Kopie geldig legitimatiebewijs van de ander. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app.
  • Pinpas of contant geld
Maak uw afspraak >
Informatie:

Burgerzaken verhuist terug naar Stadshuis

Is uw afspraak vóór 12 juli 2024? Kom dan naar Zoomstede 19.

Is uw afspraak op of ná 12 juli 2024? Kom dan naar het Stadshuis (Stadsplein 1).

Lees meer

Heeft u een afschrift nodig als ondernemer? Dan logt u in met eHerkenning in plaats van DigiD.

Inloggen met eHerkenning Niveau 3 Start de aanvraag