Huwelijk of partnerschap

U mag zelf weten in welke gemeente u gaat trouwen. Wilt u in Nieuwegein trouwen? Dan kunt u alles van tevoren online regelen. U hoeft niet naar de gemeente te komen. Nodig bij de melding (vroeger ondertrouw genoemd):

  • Datum van uw huwelijk
  • Kopieën van het identiteitsbewijs van uw getuigen. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app
  • Bij een uitgebreide ceremonie: de trouwambtenaar van uw voorkeur
  • Bij een huwelijk op een van onze trouwlocaties: de gegevens en een bevestiging van de locatie
  • iDeal betaalgegevens (niet nodig bij een gratis ceremonie)
Inloggen met DigiD Start de melding

Goed om te weten

  • Alle informatie over trouwen geldt ook voor geregistreerd partnerschap.
  • Doe de melding ruim op tijd. Minimaal 28 dagen voor de trouwdag, tot maximaal 1 jaar van tevoren.
  • In bijzondere situaties heeft u misschien extra documenten nodig.
  • De trouwzaal is niet meer in gebruik vanwege een verbouwing. De raadzaal wordt nu als trouwzaal gebruikt.

  • Maandagochtend om 9.00 of 9.30 uur
  • In de raadzaal (vanwege de verbouwing van het Stadshuis)
  • De ambtenaar doet alleen wat wettelijk verplicht is. U krijgt dus geen persoonlijke toespraak
  • De ceremonie duurt 10 minuten
  • Maximaal 6 personen, inclusief bruidspaar en getuigen
  • U mag geen auto's voor het Stadshuis parkeren

  • Maandagochtend om 10.00 of 10.30 uur
  • In de raadzaal op het Stadshuis. De trouwzaal is buiten gebruik vanwege een verbouwing.
  • De ambtenaar doet alleen wat wettelijk verplicht is. U krijgt dus geen persoonlijke toespraak
  • De ceremonie duurt 10 tot 15 minuten
  • Geen maximum aantal personen
  • U mag geen auto's voor het Stadshuis parkeren

  • Maandag t/m zaterdag, tussen 9.00 en 17.00 uur
  • In de raadzaal op het Stadshuis, één van onze trouwlocaties of een andere locatie. De trouwzaal is buiten gebruik vanwege een verbouwing.
  • U krijgt een persoonlijke toespraak van de trouwambtenaar
  • De ceremonie duurt ongeveer 30 minuten
  • Geen maximum aantal personen
  • U mag maximaal 3 auto's voor het Stadshuis parkeren. Op zaterdag mag u 1 auto parkeren vanwege de markt

Kosten

Eenvoudige ceremonie

€ 192,10 (alleen op maandag 10.00 uur en 10.30 uur)

Uitgebreide ceremonie

Op het Stadshuis

Maandag t/m vrijdag: € 543,90
Zaterdag: € 703,90

Op een andere locatie

U trouwt niet op het Stadshuis, maar op één van onze trouwlocaties of een andere locatie. De kosten die u aan de gemeente betaalt, zijn:

Maandag t/m vrijdag: € 671,60
Zaterdag: € 831,70
Zondag en feestdagen: € 895,50

Daarnaast betaalt u kosten voor het gebruik van de locatie. Vraag aan de locatie wat de kosten zijn, voordat u melding maakt van uw voorgenomen huwelijk.

Overige kosten

  • Trouwambtenaar andere gemeente: € 153,60
  • Trouwboekje of partnerschapsregistratieboekje: € 32,10
  • Verklaring huwelijksbevoegdheid: € 27,50

Er zijn gevallen waarin u extra documenten nodig heeft. Bijvoorbeeld:

  • U bent in het buitenland geboren.
  • U heeft in het buitenland gewoond.
  • U heeft niet de Nederlandse nationaliteit.
  • U wilt een eigen trouwambtenaar meenemen.
  • U wilt niet op onze trouwlocaties of het Stadshuis trouwen, maar ergens anders.
  • U staat onder curatele.

Bel naar 14 030 (algemeen nummer) om uw situatie uit te leggen of mail naar burgerzaken@nieuwegein.nl. Wij kijken dan of u misschien nog meer moet opsturen/inleveren.

Goed om te weten

  • Woont u in het buitenland en wilt u in Nederland trouwen? Meld uw voorgenomen huwelijk dan bij de gemeente Den Haag.
  • Wilt u trouwen in het buitenland? Vraag eerst aan de buitenlandse instantie waar u trouwt welke documenten u nodig heeft. U hoeft geen melding in Nederland te doen.

  • U en uw partner zijn allebei 18 jaar of ouder.
  • U bent beiden ongetrouwd en heeft geen geregistreerd partnerschap met iemand anders. Of u bent gescheiden of uw partnerschap is beëindigd.
  • Minimaal een van beide partners woont in Nederland.
  • Er zijn minimaal 2 getuigen aanwezig bij uw huwelijk, maximaal 4. Iedereen van 18 jaar of ouder mag getuige zijn.

Lukt het u niet om een digitale melding te doen? Maak dan een afspraak en neem mee:

  • Geldig identiteitsbewijs van u beiden.
  • Kopieën van het identiteitsbewijs van uw getuigen. Tip: een veilige kopie maken kan met de KopieID-app.
  • Bij een uitgebreide ceremonie: de naam van de trouwambtenaar van uw voorkeur.
  • Bij een huwelijk op locatie: gegevens en een bevestiging van de trouwlocatie.
  • Pinpas of contant geld. Met pin betalen heeft de voorkeur
Maak uw afspraak >

Tijdens deze afspraak kunt u ook andere zaken regelen, zoals de betaling van uw huwelijk. U kunt ook alvast de trouwzaal (raadzaal) bekijken.

Informatie:

Burgerzaken verhuist terug naar Stadshuis

Is uw afspraak vóór 12 juli 2024? Kom dan naar Zoomstede 19.

Is uw afspraak op of ná 12 juli 2024? Kom dan naar het Stadshuis (Stadsplein 1).

Lees meer